Ce drepturi are un rezident intr-un camin de batrani?

Share

Mutarea într-un cămin pentru vârstnici nu este niciodată doar o schimbare de adresă. E un prag emoțional și practic în același timp, ca atunci când îți muți biblioteca în altă cameră și, preț de o clipă, nu mai găsești romanul preferat.

Pentru mulți bunici, căminul înseamnă sprijin medical, oameni aproape și o rutină mai blândă. Dar înseamnă și un pachet clar de drepturi. Nu sunt vorbe din broșuri, ci garanții prevăzute de lege și transformate în ritualurile mici ale fiecărei zile: cum ți se vorbește, cine îți intră în cameră, cine decide tratamentul, cine te vizitează și când.

În România, drepturile rezidenților nu sunt o favoare, ci o obligație pentru orice furnizor de servicii sociale licențiat. Vorbim despre demnitate, autonomie personală, acces la îngrijiri, intimitate, informare și protecție împotriva abuzului. Par cuvinte mari, știu, dar capătă chip concret în situații reale, cu oameni reali.

Dreptul la demnitate și respect

Cel mai ușor de rostit, cel mai delicat de trăit: demnitatea. Într-un cămin, acest drept înseamnă să fii abordat pe nume, să ți se explice ce urmează să se întâmple, să ți se ceară permisiunea înainte de orice îngrijire care presupune atingere sau expunere. Demnitatea înseamnă să nu fii ridiculizat pentru uitări, pentru ritmul mai lent, pentru faptul că ai nevoie de ajutor la masă. Înseamnă să nu ți se pună etichete. Când personalul are timp să stea două minute în plus lângă pat și să întrebe „Cum te-ai simțit azi?”, demnitatea respiră.

Dreptul la intimitate și viață privată

O cameră într-un cămin nu e un salon impersonal. E spațiul tău. Dreptul la intimitate acoperă închiderea ușii, baterea în prealabil, confidențialitatea discuțiilor medicale și păstrarea în siguranță a bunurilor personale. Vizitele se organizează cu bun-simț, dar nimeni nu îți poate confisca, metaforic vorbind, liniștea. Și, da, ai dreptul să alegi cu cine împarți camera, acolo unde condițiile permit, sau să soliciți, motivat, o relocare dacă te simți incomodat.

Dreptul la informare și consimțământ

Un rezident are dreptul să înțeleagă ce servicii primește: cazare, masă, asistență medicală, reabilitare, activități sociale, îngrijire paliativă. Are dreptul să cunoască tarifele, modul de calcul al contribuției, condițiile de restituire, regulile casei.

Contractul încheiat la intrare nu e un formular rece, ci un ghid al relației dintre rezident și cămin. În plan medical, consimțământul informat e regula de aur: tratamentele se explică pe înțelesul omului, iar acordul lui stă la bază. Atunci când persoana nu își mai poate exprima voința, intervin reprezentanții legali sau aparținătorii, dar cu același respect pentru dorințele exprimate anterior.

Dreptul la îngrijiri și la un plan individualizat

Nu există doi rezidenți identici. Unul are nevoie de kinetoterapie, altul de monitorizarea diabetului, altcineva de stimulare cognitivă blândă. Standardele cer evaluare la intrare și un plan individualizat de servicii, actualizat periodic. Asta înseamnă orare de medicație clare, obiective de recuperare, diete adaptate, dar și activități care să mențină sensul zilei: șah, ateliere de memorie, muzică, grădinărit. Un plan bun se simte. Îl simți în felul în care cineva notează atent cum ai dormit, în felul în care ți se ajustează dozele fără grabă, în felul în care ți se respectă preferințele, de la cafeaua mai slabă până la radioul dat încet seara.

Dreptul la alimentație adecvată și la apă

Pare banal, însă alimentația face diferența între o zi limpede și una tulbure. Rezidenții au dreptul la meniuri variate, echilibrate, adaptate medical și cultural. Dacă cineva ține post sau urmează recomandări religioase, căminul are datoria să țină cont. Iar hidratarea nu e lăsată pe seama întâmplării. O carafă la îndemână, un ceai adus la ora potrivită, o supă caldă când înghițitul e dificil. Detaliile acestea fac ca „bunăstare” să nu fie doar un cuvânt frumos.

Dreptul la viață socială, credință și legătura cu familia

Căminul nu e o insulă. Un rezident are dreptul să primească vizite, să iasă la plimbare în condiții de siguranță, să participe la slujbe, să primească asistență spirituală, să folosească telefonul sau apelurile video pentru a vorbi cu cei dragi. Situațiile în care accesul se restricționează, cum au fost perioade de epidemii, trebuie explicate, compensate și limitate în timp. Un rezident are dreptul să se bucure de nepoți în vizită, să râdă uitându-se în cameră, să păstreze ritualurile care îl așază în propria viață.

Dreptul la libertate de mișcare și la alegere

Atâta vreme cât nu există o contraindicație medicală clară și documentată, un rezident își poate administra timpul. Poate alege să doarmă cu geamul întredeschis, să iasă în curte după prânz, să spună „nu” unei activități, să spună „da” unei plimbări în parc alături de familie. Căminul nu are voie să folosească mijloace de contenționare fizică decât în situații excepționale, pe durate minime, cu documentare, informare și sub supraveghere medicală. Nu se leagă oameni „ca să stea cuminți”.

Dreptul la protecție împotriva abuzului și neglijării

Aici nu încap nuanțe. Abuzul, fie că e verbal, fizic, emoțional sau financiar, este interzis și se sancționează. Un rezident are dreptul să fie protejat de orice formă de tratament degradant, de indiferența care rănește la fel de tare ca o vorbă urâtă, de condiții improprii sau periculoase. Căminul trebuie să aibă proceduri clare de raportare, investigare și soluționare a sesizărilor. Orice suspiciune se notează, se anunță, se verifică. Iar rezidentul are dreptul să știe ce s-a întreprins.

Dreptul de a formula petiții și de a fi ascultat

Da, se poate și se cuvine. Un rezident poate depune o sesizare internă, o petiție către conducerea centrului sau către autoritățile care licențiază și controlează serviciile sociale.

Are dreptul să primească răspuns într-un termen rezonabil, formulat clar, nu într-o limbă juridică de neînțeles. Există registre de reclamații, cutii poștale interne, consilii ale rezidenților și întâlniri periodice cu managementul. Iar vocea cuiva care spune „mâncarea e prea sărată” sau „aș vrea muzică mai încet după prânz” e la fel de importantă ca o observație medicală.

Dreptul la protecția datelor și la confidențialitate

Dosarele medicale nu se comentează pe hol. Diagnosticele nu se șoptesc între uși. Datele personale sunt păzite cu grijă, iar accesul la ele se face numai pe bază de nevoie legitimă.

Asta înseamnă că aparținătorii vor primi informații în limita consimțământului rezidentului sau a mandatelor legale. E o zonă sensibilă, știu. Dar demnitatea trece și prin felul în care păstrăm secretele altora.

Dreptul la servicii licențiate și la personal calificat

Un cămin pentru vârstnici are obligația să dețină licență de funcționare, să respecte standardele de calitate și să angajeze personal calificat: medici, asistenți medicali, infirmieri, asistenți sociali, kinetoterapeuți, psihologi. Pentru rezident, acest drept se simte în ritmul zilei: medicația vine la timp, pansamentele se schimbă corect, mobilizările se fac în siguranță, comunicarea e caldă, iar zâmbetele nu sunt obosite. Când e lipsă de personal, apar întârzieri, iar întârzierile dor. Ai dreptul să întrebi despre numărul de îngrijitori pe tură, despre programul medicului, despre planul de recuperare.

Dreptul la informare asupra costurilor și la transparență

Banii nu sunt un subiect jenant. Un rezident și familia lui au dreptul să cunoască exact ce acoperă tariful lunar, ce înseamnă „extra”, cum se calculează suplimentele pentru îngrijiri suplimentare, la ce se întinde responsabilitatea centrului și ce rămâne în sarcina aparținătorilor. Un deviz clar liniștește. Iar atunci când situația financiară se schimbă, căminul caută împreună cu familia soluții: reduceri, sponsorizări, transfer către un serviciu mai potrivit.

Dreptul la continuitate și la tranziții blânde

Viața nu curge în salturi, iar un rezident nu ar trebui să simtă că totul se reia de la zero când trece de la spital la cămin sau înapoi. Dreptul la continuitate înseamnă să fie însoțit de documentele medicale, să fie preluat cu o fișă actualizată, să i se asigure controlul medicației fără întreruperi, să existe comunicare între medici și familie. Tranzițiile blânde scad anxietatea și cresc șansele de recuperare.

Dreptul de a decide finalul zilelor cu demnitate

Pentru unele persoane, căminul devine locul în care se trăiesc ultimele capitole. E o realitate grea, dar și aici există drepturi: acces la îngrijire paliativă, controlul durerii, suport psihologic și spiritual, posibilitatea de a îți exprima preferințele privind finalul vieții. Omul are dreptul să nu sufere inutil, să fie ținut de mână, să i se aline frica. Familia are dreptul să stea aproape, să fie informată onest și delicat.

Cum recunoști că drepturile sunt respectate

Ușa se bate înainte de a se deschide. O listă cu meniul zilnic e pe perete, cu opțiuni pentru diete. Planul de îngrijire stă într-un dosar ordonat, cu note scrise lizibil. La vizite, personalul te salută pe nume, îți spune pe scurt cum a fost ziua, iar bunicul tău pare liniștit, poate chiar nerăbdător să îți arate desenul făcut la atelier. În registrul de reclamații există răspunsuri, nu doar promisiuni. Pe avizier se văd licența, numărul de telefon al autorității de control, programul medicului. Iar în curte, două scaune la umbră nu stau niciodată mult goale.

Ce poți face, ca aparținător sau viitor rezident

Întreabă. Cere să vezi contractul și regulamentul înainte de semnare. Discută despre planul individualizat, despre medici, despre numărul de îngrijitori pe ture. Verifică dacă centrul are licență, dacă a trecut de controale recente, dacă personalul se schimbă des. Vorbește cu rezidenții, privește-le ochii, observă dacă se simt în siguranță. Și, poate cel mai important, păstrează legătura după internare: telefoane, mesaje, vizite regulate. Prezența familiei așază lucrurile la locul lor.

Un cuvânt despre limbaj și percepții

Mulți folosesc încă expresia azil de batrani, din obișnuință. Eu prefer „cămin pentru vârstnici” sau „centru rezidențial”, fiindcă nu vorbim despre depozitare, ci despre îngrijire și apartenență. Cuvintele contează; când le alegem bine, parcă se luminează o cameră.

Scurtă poveste adevărată

Am vizitat cândva o doamnă care își ținea într-o cutie mică rețetele de prăjituri, pe categorii. Nu mai cocea, fiindcă mâinile nu o ajutau. La două săptămâni după ce a intrat în cămin, terapeuta ocupațională a organizat un atelier. Aluat frământat încet, cu pauze.

Zâmbete. La masă, când au mâncat biscuiții făcuți de rezidenți, doamna a șoptit: „Acum simt că sunt din nou eu”. Asta înseamnă, în practică, respectarea drepturilor: să creezi condiții în care omul își regăsește sinele, bucățică cu bucățică.

Drepturile unui rezident într-un cămin pentru vârstnici sunt o țesătură de reguli clare și gesturi mici. Sunt legi, standarde, licențe, dar sunt și oameni care știu să pună o pătură pe umeri la ora potrivită. Dacă vă pregătiți pentru această schimbare, luați cu voi răbdarea, întrebările și, de ce nu, un caiet în care să notați răspunsurile.

Căutați semnele de respect și bun-simț, întrebați despre proceduri, priviți atmosfera. Un loc bun nu va fi perfect, dar va fi dispus să asculte, să corecteze, să explice. Mai ales, va ști că drepturile nu sunt un capitol dintr-un manual, ci felul în care, zi de zi, un om își reînnodă viața într-un acasă nou.

Olga Tudorachi
Olga Tudorachi
Autorul Olga Tudorachi s-a alăturat presei în anul 2017 si in 2021 a activat în cadrul echipei noastre. Până în prezent, are la activ peste 1700 de articole redactate, dar și sesiuni de monitorizare TV. A absolvit Facultatea de Sociologie și Asistență Socială, Universitatea din București. A urmat cursuri în cadrul Multimedia - Radio și Televiziune. A participat la conferințe și interviuri cu personalități cheie din industrie ce a contribuit la aprofundarea cunoștințelor și extinderea rețelei de contacte profesionale !

Citeste mai multe

Stiri si noutati:
itexclusiv.ro
- Ai nevoie de transport aeroport in Anglia? Încearcă Airport Taxi London. Calitate la prețul corect.
- Companie specializata in tranzactionarea de Criptomonede si infrastructura blockchain.